Kocsival, kutyákkal Norvégiába

Sarki fény vadászat, fjordok, havas hegyek.

Előkészületek
A bakancslistánk egyik országa Norvégia volt. Szerettük volna vinni a kutyákat is, ezért az utazást jóval hamarabb kezdtük el tervezni, mint egyébként. Február elején szerettünk volna indulni, ezért már januárban elkezdtük a tervezést és a szállások lefoglalását.
Amit számításba kellett venni a tervezésnél:
– az egész útra szánt idő
– helyek, amiket szerettünk volna megnézni
– a helyek közötti távolság és az út ideje
– út viszonyok, esetleges lezárt utak
Talán ezek a leg fontosabbak.

A tervezést a Google térkép segítségével kezdtük el, bejelöltük a helyeket, amiket érinteni szerettünk volna. Megnéztük, hova és mennyi idő alatt juthatunk el. Beleszámoltuk az esetleges pihenőket és megállókat. Úgy terveztük átlagosan 6 óra vezetés naponta. Ennek megfelelően választottuk ki a szállásokat.

Az utazás előtti utolsó simítások a kutyák, illetve a mi papírjaink átnézése volt. Országonként változik, hogy milyen feltételekkel viheted a kutyád (útlevél, féreghajtás előtte 24 órával, veszettség, speciális oltások, nyomtatványok, hogy nem eladásra viszed az állatot stb.)

Az út maga
szerencsére mindent jól számoltunk, egyedül a Svéd-Norvég határnál volt némi csúszás, ugyanis az időjárás miatt csak konvojban lehetett átkelni a határon. Ez azt jelentette, hogy meg kellett várnunk, hogy a két hókotró megérkezzen, akik vezették és zárták az autósort.
Volt nálunk hólánc, de sehol nem volt szükség rá. Viszont az utakról és a kompokról az információkat folyamatosan néznünk kellett az esetleges lezárások miatt. Volt még nálunk jégoldó, ennek hasznát vettük, illetve fagyálló szélvédőmosó. Ez utóbbi -25 fokig. Sajnos ez időnként befagyott, ha a hőmérséklet még ennél is hidegebbre fordult.

Mivel az út nagyrészét kocsiban töltöttük, ezért a gasztronómia, múzeumok, kulturális események kimaradtak. Illetve se Svédország, se Norvégia nem kutyabarát, szóval nem volt túl sok lehetőségünk. A benzinkutak voltak az ellátóink. A benzinkutakon nagyjából minden van. Felszerelés az autóhoz és bütyköléshez, hideg és meleg étel és ital, ingyenes WC. Azt tudni érdemes, hogy a legtöbb helyen nem fogadnak el kézpénzt, mi végig mindenhol kártyával fizettünk. Én szerettem volna néhány kis souvenirt hazavinni, de mind a 2 országban nagyon kevés ilyen bolt van. Csak a nagyvárosokban lehet találni. Illetve Svédországban az éttermekben vehetsz és ihatsz is alkoholt, de nem lehet elvinni, vagy élelmiszerboltban megvenni. Egy speciális boltlánc van, ahol van lehetőség alkohol vásárlására, kicsit olyan mint otthon a dohányboltok.

A sarki fény
Volt szerencsénk látni. Több appon is követtük az eseményeket, mikor és hol lehet látni. Mi az erőssége, mennyire tiszta az ég, ahhoz, hogy látható legyen. A jelenség egyébként olyan egy kicsit, mint a fényszennyezés. Nem lehet annyira erősen látni, mint a fotókon. A szem valahogy máshogy érzékeli, mint a fényképezőgép. Eleinte nem is voltunk benne biztosak, hogy azt látjuk. De mindenképp érdekes látvány volt.

Az élmény
A hiedelmekkel ellentétben se a Svédek sem a Norvégok nem zárkózottak. Bárhová mentünk, kedves, mosolygós, barátságos emberekkel találkoztunk. Az egyik elszállásadónk még borozni is meghívott minket. Angolul is mindenki beszélt, az sem okozott problémát.

Két nagy ország, nem túl sok ember. Ez azt jelenti, hogy végtelen terek vannak, kevés emberrel. A látvány leírhatatlan. Se a képek sem a videók nem tudják visszaadni a hangulatát. A végtelen csendben az elméd kicsit kitágul, mintha egy lennél a fagyos mindenséggel. A problémák eltörpülnek és elfagynak. Legalábbis én ezt éreztem ott.
Aki egy pillanatra meg akar állni és venni egy friss levegőt, elfelejteni azt a rohanó életet, amiben élünk, az menjen el egy útra.